Ekologiset arvot toteutuvat Luonkos-verkkokaupan logistiikassa

Verkkokaupan logistiikan ulkoistusta suunnitellessaan Luonkosin väelle oli itsestään selvää, että yrityksen arvojen tulee toteutua myös toimituksissa. Siksi Luonkosin paketit lähtevät maailmalle muovittomissa pakkauksissa – miellyttävästä ulkonäöstä tinkimättä. 

Naantalilainen Luonkos valmistaa ja myy luonnonkosmetiikan tuotteita, jotka ovat Luonkosin arvojen mukaisesti vedettömiä, muovittomia ja lisäaineettomia.

– Meille on erittäin tärkeää, että ekologiset ja vastuulliset arvomme tulevat esiin kaikessa tekemisessämme. Haluamme olla zero waste -luonnonkosmetiikan kärkikaartia, joten muovittomuus on ehdoton vaatimuksemme – myös lähetyspakkauksissamme, kertoo Luonkosin toimitusjohtaja Piritta Fors.

Forsin mukaan muovittoman pakkauksen toteuttaminen Verkkologistiikan kanssa on ollut helppoa. Muovittomasta pakkauksesta ei synny Luonkosille lisäkustannuksia.

– Pakkauksemme räätälöidään aina asiakkaamme toiveiden mukaiseksi, eli muoviton pakkaus ei ole mikään lisämaksullinen palvelu, tiivistää Verkkologistiikan myyntijohtaja Kalle Thessler.

Käytännössä muoviton pakkaus toteutetaan siten, että muoviteipin sijaan käytetään paperiteippiä ja lähetettävät tuotteet suojataan täytemuovin sijaan paperilla.

Verkkokaupan logistiikka on muutakin kuin paketin lähetys

Luonkos päätti ulkoistaa verkkokauppansa logistiikan, koska yrityksen tarkoituksena on nopea kasvu ja kansainvälistyminen.

– Halusimme ennakoida ja ulkoistaa logistiikan jo ennen kuin siitä muodostuisi hidaste kasvullemme. Emme halunneet vuokrata omaa varastoa tai palkata henkilökuntaa postitukseen. Verkkologistiikan yhteistyön ansiosta saamme myös edullisemmat sopimushinnat Postilta ja kansainvälisiltä jakelijoilta, Fors avaa logistiikan ulkoistuspäätöksen taustoja.

Luonkosin väki tietää, että verkkokaupan logistiikka ei kuitenkaan ole vain postipakettien lähetystä, vaan tärkeä osa asiakaskontaktia.

–  Lähetyspakkaus on olennainen osa kokonaisuutta. On aivan selvää, että asiakkaamme arvostavat tinkimätöntä ekologista ja eettistä linjaamme.

Forsin mukaan Luonkosille ja sen asiakkaille on tietysti myös tärkeää, miltä paketti näyttää.

– Arvostamme visuaalista kauneutta ja sitä, että pakkauksemme ovat vastuullisuuden lisäksi myös mahdottoman ihania ja ilahduttavia!

Luonkosin tuotteiden pakkaukseen on käytetty ruskeaa silkkipaperia. Lisäksi mukaan sujautetaan Luonkosin asiakkaalle osoittama kiitoskortti.

– Paketin personointi sisältyy tarjoamaamme logistiikkapalveluun. Logistiikka ei ole pelkkää pakettien lähettämistä, vaan se on loppuasiakkaan huomioimista, asiakkuuden hyvää hoitoa ja iloisten reaktioiden synnyttämistä, Thessler kertoo.

Käytännössä paketin personointi tarkoittaa siis esimerkiksi eri tuotteiden erilaista paketoimista tai viestilappujen lisäämistä lähetykseen.

Verkkologistiikalle pisteet asiakaspalvelusta

Luonkos päätyi ulkoistamaan verkkokauppansa logistiikan juuri Verkkologistiikalle suositusten myötä.

– Saimme hyvän suosituksen Verkkologistiikasta. Toinen syy valintaan oli se, että tuotantomme on Naantalissa, joten Verkkologistiikan sijainti Turussa on meille erittäin hyvä asia, Fors summaa.

Fors on ollut erittäin tyytyväinen sujuvaan yhteistyöhön.

– Heti alusta asti olen pitänyt Verkkologistiikan yrittäjien, eli Kallen ja Petterin tavasta toimia. Olemme olleet todella tyytyväisiä palvelun ripeyteen sekä laatuun: asiakasta todella pyritään aidosti auttamaan. Kaikki on mennyt mainiosti!

Kysy verkkokaupallesi sopivaa palvelua

Ota yhteyttä