Logistiikan ulkoistaminen mahdollisti Everyday Designin nopean kasvun

Everyday Designille päätös logistiikan ulkoistamisesta oli helppo, kun pakkaamiseen kuluvasta ajasta tuli kasvun hidaste. Yhteistyömme ensimmäisen kahden vuosineljänneksen aikana Everyday Design -verkkokaupan lähetysmäärät nelinkertaistuivat.

Everyday Design on äidin ja tyttären perheyritys, jonka äiti Helena Mattila perusti jo vuonna 1995. Kesällä 2019 tytär Saara Sorri palasi perheyritykseen kokoaikaiseksi työntekijäksi ja alkoi polkea vauhtia verkkokaupan markkinointiin. Työ tuotti nopeasti tulosta, ja keväällä 2020 Sorri huomasi käyttävänsä ison osan työajastaan lähetysten pakkaamiseen.

– Kun tilausmäärät kasvoivat, en ehtinyt juuri muuta tehdä kuin pakata tuotteita. Aloin pelätä myyntiä ja markkinointia, koska tiesin sen tuovan lisää pakkaamistyötä. Se ei ollut kovin hyvä asetelma kasvuyrityksen markkinointivastaavalle, Sorri naurahtaa.

Niinpä Sorri päätti selvittää, mitä logistiikan ulkoistaminen maksaisi ja mikä yritys olisi heille parhaiten sopiva logistiikkakumppani.

– Lähetin viisi tarjouspyyntöä, ja ensimmäisenä minulle vastasi Verkkologistiikan Kalle. Puhuimme tunnin puhelimessa, ja minulle jäi heti sellainen olo, että Verkkologistiikan kanssa homma toimii, Sorri muistelee.

Aivan sokkona Sorri ei ollut kuitenkaan valinnut Verkkologistiikkaa yhdeksi tarjouspyynnön vastaanottajaksi.

– Olin lukenut alan keskustelupalstoilta paljon kehuja ja suosituksia Verkkologistiikasta jo ennen tarjouspyynnön lähettämistä. Kun sain vastauksia tarjouspyyntöihini, erottui Verkkologistiikan tarjous edukseen selkeydellään.

Toimitusten ja asiakaspalvelun laadusta täydet pisteet

Logistiikan ulkoistamisen jälkeen Everyday Designin lähetysmäärät nelinkertaistuvat yhteistyön ensimmäisen kahden vuosineljänneksen aikana.

– Verkkologistiikka on pysynyt erinomaisesti kasvumme mukana, ja aukoton toimitusvarmuus on säilynyt koko ajan. Kun tilaus tehdään arkipäivänä ennen kello kahta, on lähetys aina saatu matkaan jo samana päivänä.

Sorri kertoo, että myös Everyday Designin asiakkaat ovat arvostaneet nopeaa ja luotettavaa toimitusta.

– Kuluttajien kynnys positiivisen palautteen antamiselle voi joskus olla melko korkea, ja silti saamme jatkuvasti kiitosta logistiikastamme. Kun näin tapahtuu, niin se kynnys on kyllä ylitetty heittämällä!

Everyday Designin väkeä itseään on ilahduttanut myös yhteistyön sujuvuus.

– Heti alusta pitäen olemme saaneet Verkkologistiikan väeltä hyvää ja henkilökohtaista palvelua. Jos jotain ongelmia on joskus ollut, niin he ovat olleet heti avoimia ja pahoillaan asiasta, hoitaneet asian kuntoon ja oppineet kerralla. Kaiken kaikkiaan virhemarginaali on ollut todella pieni.

Kannattaako logistiikan ulkoistaminen?

Sorri on suositellut logistiikan ulkoistamista myös joillekin yrittäjäkollegoilleen.

– Logistiikan ulkoistaminen ei varmasti ole kaikille paras mahdollinen ratkaisu, mutta suosittelen harkitsemaan sitä. Omalla kohdallamme totesin, että en ole logistiikan ammattilainen, joten miksi yrittäisin edes tulla sellaiseksi, kun minun pitäisi keskittyä myyntiin ja markkinointiin. Suutari pysyköön lestissään, kiteyttää Sorri.

Hänen mukaansa myös ulkoistamisen kustannukset saattavat yllättää positiivisesti.

– Me olisimme toki voineet palkata pakkaajan, mutta laskin, että logistiikan kokonaiskuluissa ei ollut merkittävää eroa tekisimmepä sen sitten itse tai ulkoistaisimme. Emme kuitenkaan pystyisi itsenäisesti neuvottelemaan toimittajien kanssa kilpailukykyisiä lähetyshintoja, mihin Verkkologistiikka puolestaan pystyy.

Yhden asian tärkeyttä Sorri painottaa ylitse muiden.

– Logistiikan ulkoistamisessa on äärettömän tärkeää, että löytää oikean kumppanin. Eli kannattaa ehdottomasti kysellä muiden kokemuksia ja suosituksia. Itse voin lämpimästi suositella Verkkologistiikan poppoota – heidän työnsä laatu on loistavaa ja kommunikaatio heidän kanssaan helppoa ja sujuvaa.

Kysy verkkokaupallesi sopivaa palvelua

Ota yhteyttä